onsdag den 23. november 2011

Jeg elsker bogen

Jeg elsker fotobøger.
For et par år siden begyndte jeg at købe dem. Ikke at jeg har rigtig mange - en 10 stykker mener jeg jeg har - men det er bøger jeg holder rigtig meget af.
Fotobogen kan noget intet andet medie kan, nemlig:
FORDYBELSEN!

Vi er så vandt til at blive bombarderet med billeder på nettet, TV, biografen osv. Og det går stærkt. Har vi ikek aflæst et billede inden for de første sekunder det dukker op i din browser, ja så er vi klikket videre eller er BLEVET ført videre af det medie vi nu ser på. Vi bestemmer næsten ikke tempoet selv.

Bedre er det med udstillinger. Her kan man gå rundt og se lige så længe man vil på de udstillede værker. Men man kan ikke komme tilbage.

Og det er DET jeg elsker ved bogen!
At komme tilbage.

Når jeg har købt en bog og sætter mig ned og kigger den igennem, bladrer jeg kontinuerligt i et sindigt tempo. Får et overblik over bogens indhold og stemning. Ofte lægger jeg den så væk, for at komme tilbage til den et par dage senere. Nu går jeg i dybden. Dvæler mere ved hvert enkelt billede. Får en samlet oplevelse.
Så ryger bogen i reolen igen. Men det er her det magiske og skønne ved bogen kommer ind. For jeg kan til enhver tid tage den frem igen og dyrke stærke billeder igen og igen eller tage stærke passager frem. Jeg kan gå i dybden med hvert enkelt billede og "nærlæse".
Oven i dette er der følelsen.
For det er med i den gode oplevelse at bogen vejer noget. Jeg kan mærke papirets kvalitet. Lade hånden stryge kærligt ned over en side og ja........den dufter faktisk også!

God totaloplevelse, som jeg ikke finder andre steder.
Så TAK til bogen!

De bøger jeg har er både købt fra nye, men der er også et kæmpe udvalg i antikvariater rundt om i landet. Mit bedste scoop har jeg fundet på Den Blå Avis. Her fik jeg købt Krass Clements "BYEN BAG REGNEN" til 350 kroner. Jeg har efterfølgende set den i på antikvariat.net fra 2500 kroner og op til 7000 kroner!
Bogen skal ikke sælges - slet ikke, men det er alligevel sjovt at køre et godt køb en gang imellem.
Jeg har gjort det til en vane ofte at kigge ind, hvis jeg passerer et antikvariat på min vej rundt i byen. Bare lige ind og kigge lidt. Det er hyggeligt.

Jeg er også igang med selv at lave en bog. Blot en ydmyg "gør-det-selv-bog", fra "BLURB".
Jeg "leger" at jeg skal udgive en "rigtig" bog og går grundigt til værks, med redigering  og billedeudvælgelse. I mit valg af format har jeg lavet et antal "dummyes" i pap så jeg kan få en fornemmelse af hvordan bogen vil være at have i hånden og om billederne passer til formatet. Endvidere har jeg printet alle de billeder, jeg kan forestille mig skal med i bogen, ud og lagt dem op på gulvet.

"Dummy-bog" som er karton skåret i det format jeg har valgt til min bog.



Alle de billeder jeg har tænk skal med i bogen.




Der er valgt kraftigt fra i forhold til hvad jeg havde i starten.
 
Ved at have alle billederne i småt format gør at jeg kan få et overblik over hvilke billeder der skal med og hvilke der ikke skal..
Senere printer jeg de udvalgte billeder ud i den rigtige størrelse. Ikke noget fancy, men blot fra en almidelig printer i lav opløsning. Ideen med dét er at jeg så kan lægge billederne ind i min "dummy" og meget bedre få en fornemmelse af hvordan siderne skal præsentere sig. Der skal være det rette forløb og  billederne skal ikke bare "kastes ind med en skovl"
Bogen skal være et værk!
Ikke et fotoalbum!

Herunder kan du se testbogen som jeg har lavet for at få en fornemmelse af hvordan den rigtige bog kommertil at se ud.
Så det er KUN en testbog.


Ingen kommentarer: