onsdag den 29. juli 2009

Dokumentar om MESTEREN

I denne - for mig - så kameraløse tid, kan jeg jo ikke lade være med at tænke på fotografi. Og jeg faldt over denne dokumentar på Vimeo, der handler om den fantastiske Henri Cartier-Bresson.
Jeg har altid kendt hans billeder, men aldrig rigtig set på dem, eller gået i dybden med hans værker og liv.


Klik på billedet for at se hans biografi


Programmet fik mig til at låne nogle bøger med hans billeder på biblioteket. Billederne blev endnu mere interessante, efter jeg havde set dokumentaren og derfor havde mere baggrundsviden om manden.

Det fascinerende ved hans billeder er (synes jeg) at der i hvert eneste skud, er en historie. Og mere end det.
For i hvert eneste billede, af de mennesker han fotograferer, formår han at få mig til at se ind i disse menneskers følelser og verden. Jeg får fornemmelsen af næsten at kende de mennesker og se hvem de er. Være der.
Der er ofte en lidt tristhed over motiverne, eller måske en eftertænksomhed, reflektion, samtidig med at han ikke dyr sig for at liste en stilfærdig og næsten skjult humor ind, mange gange.

Jeg sidder nu og bladrer i et par af hans bøger og kan vende tilbage til mange billeder og se dem igen og igen.
Fantastisk oplevelse at kunne fordybe sig i en fantastisk verden set gennem hans univers.

Det er iøvrigt også en befrielse at kigge i BØGER med fotos. Jeg er så vandt til at se billeder på nettet, men når man sidder med en bog bliver oplevelsen en helt anden.

Prøv det..... efter du har set det meget velproducerede program om "Mesteren" en aften du har god tid og døm så selv.





"The Impassioned Eye" from Gustavo Osmar Santos on Vimeo.

Ingen kommentarer: