tirsdag den 8. juni 2010

En masse oplevelser på en dag

For noget tid siden gik jeg rundt i København - igen :-)

Først var jeg længe foran KBH´s byret. Rockere var anholdt og der var grundlovsforhør. Jeg stod foran retten og lurede sammen med avisjournalister og TV-hold. Gik bare rundt og lurede og ventede sammen med alle de andre der gjorde det samme. Ventede på "noget" skulle ske. Og der skete en masse og dog alligevel intet. Der dukkede stille og roligt en del Hells Angels venner op for at støtte deres kammerater. Politiet var hele tiden på tæerne, men i en afslappet atmosfære. De kendte hinanden kunne jeg se.
På et tidspunkt starter politiet med at visitere den lille gruppe supportere. Det sker på en underlig dagligdags måde. Både Politiet og rockerene er vandt til det og det sker under en underlig dobbelthed af spændt situation og afslappet dagligdag.
Til sidst endte jeg med at være med i et rum inde i retten, sammen med Hells Angels rockere, journalister og politifolk hvor vi ventede på et "statement" fra dommeren.  Syret. Det korte pressemøde handlede dog bare om at retten udsatte retsmøderne et par timer. 
Tilbage på pladsen, nåede jeg også at overvære en HA´er små-true en journalist, fordi han havde taget et billede af dem foran retten.
”Skal vi være enige om at vi respekterer hinanden og at du ikke fotograferer mig mere” sagde han hele tiden.


Jeg gik videre kort efter at retsmødet var blevet udsat. Travede længe og endte ude på Amagerbrogade. Her gik jeg i Amagercentret, for at se om Viggo Rivad sad der. Jeg gjorde det nærmest fordi jeg havde hørt at han en gang imellem kommer der og det var ”et skud i tågen”. Men gud hjælpe mig om han ikke sad der!!

Jeg gik hen og hilste på ham og vi snakkede en times tid. Mærkeligt at sidde foran ”mesteren” Han fortalte om sine fotos og historier fra ”dengang”. Jeg kendtestort set alle historierne fra biografien om ham, som jeg har læst. Men det gjorde ikke noget.
Han var sød og nem at snakke med og gav også plads til mig om mine ideer og tanker. Jeg forstår nu hvorfor han er god til at komme i kontakt med sine ”ofre” for samtalen flød nemt i den times tid han og jeg sad sammen.
Efter en times tid skulle han videre og vi trykkede hånd og han forsvandt ud i menneskemylderet. Pludselig gik det op for mig at jeg ikke havde bedt om at tage et billede af ham, så jeg skyndte mig at snuppe ét, mens han forsvandt.


Fra Amagercentret gik jeg til DR-Byen via Urban-planen, hvor der holdt brandbiler, men der var vist ingen brand. Jeg stod og fulgte brandfolkene, mens de vandrede rundt for at se efter branden (der ikke var der).  Til sidst forsvandt de i deres store brandbiler og alt var igen normalt i området.

Det var en super intens og interessant dag i København, men rent billedmæssigt, blev det fattigt. Dén dag evnede jeg ikke at få nogle "rigtigt gode" skud. Kun registreringer. Ikke noget der "kom ud over rampen"
Men en dejlig dag - det var det.

2 kommentarer:

Jesper Videbæk sagde ...

Det lyder hyggeligt med sådan en dag som "pressefotograf" og jeg gætter på man er ret træt i benene når man kommer hjem.
Jeg har lige høvlet en af Scott Kelbys bøger i gennem. Et sted skriver han vist, at ud af 250 billeder er han tilfreds hvis der er 2-3 gode. Så hvis du ikke synes du har taget nogle gode, har du ganske simpelt ikke taget nok :)

Theo sagde ...

Det var en SUPER dag og ja jeg var træt i benene. Men jeg gik faktisk direkte på en 12 timers nattevagt bagefter - og SÅ var jeg træt :-)

Ham Scott (og du) har nok ret ;-)