fredag den 8. oktober 2010

At dømme andres fotografier

Nu er alt jo heller ikke det rene skidt og skravl (jvf min indlæg nedenfor), for jeg har været dommer i en fotokonkurrence.
Jeg blev kontaktet af gruppen bag Monofoto som spurgte om jeg ville være dommer i denne måneds indsendte billeder.

Jeg blev enormt beæret over at de viste mig den tillid, så jeg sagde pænt jatak.
Nogle uger efter henvendelsen kom der 44 billeder i min mailbox, jeg skulle bedømme og derefter finde tre vindere, samt et antal fotos der skulle "antages"

Det var noget af en opgave. For der var enormt mange gode fotos og det var svært at vælge de bedste ud. I første omgang satte jeg mig ned og så hvert enkelt billede grundigt igennem. Prøvede at se hvad billedet fortalte, hvad der var af elementer og kompossition osv uden at være "dommer i hovedet"

Næste skridt var så igen at gå billederne igennem, men denne gang med meget personlige øjne. Hvilke billeder sagde mig noget og hvilke billeder gav mig en oplevelse eller stemning.

Ud fra disse to gennemsyn, lod jeg dem alle ligge uden at se på dem i et par dage. Så kom de frem igen og denne gang siede jeg nogle billeder fra. det var meget svært at skulle si fra, fordi alle billeder havde kvaliteter, men i denne fase måtte jeg være subjektiv og mærke efter hvilke billeder jeg syntes gav de største oplevelser for mig.

Tilbage sad jeg så med 12-15 billeder i en slags finale om 1-3. pladsen. Ud af disse billeder endte jeg med 4!
Et billede skulle tages fra. Det var ikke nemt og jeg vaklede og tænkte og mærkede efter inden i.
Og til sidst MÅTTE jeg jo skille mig af med et af de 4 billeder, men igen var det selvfølgelig svært.

Til sidst skulle jeg så skrive begrundelser for de tre vindere. Dette var noget nemmere end at skulle vælge ud, for det var jo "bare" at skrive hvad jeg oplevede ved at se på de enkelte billeder.

Det var en rigtig interessant oplevelse at være dommer, men også frustrerende, fordi jeg hele tiden blev nødt til at tage billeder fra. Dømme dem ude. Og det er ikke så nemt som man kan tro.

Gå ind på MONOFOTO.DK hvis du er interesseret i sort/hvide billeder.

2 kommentarer:

Saxild sagde ...

Skod for pokker Theo !!! Så skulle jeg ha deltaget :o)) Det er vist snart 2 år siden jeg sidst deltog, men har fornylig selv haft "fornøjelsen" af at være dommer og jeg kan kun give dig ret i at det ikke er nemt !!! Hverken at vinde eller være dommer.

Håber ellers at du har har det godt trods mørke indlæg. Husk at du altid er velkommen her i privaten........

Hilsen fra Morten

Theo sagde ...

Det er op og ned med mig Morten, men det går fremad - langsomt.
JA vi MÅ ses snart. Jeg kunne godt tænke mig at blive klogere på Scannere, filmkøb og min 35 TRIP. Du må være manden der gør mig klogere på det felt :-)