onsdag den 14. november 2012

På vej videre - igen

Da jeg begyndte at fotografere (igen) i 2005, koncentrerede jeg mig meget om at lære det basiske. Og mine motiver var mest arkitektur, natur osv.
Alt muligt  - bare ikke mennesker. For mennesker stiller spørgsmål og kræver at fotografen tager stilling og endda involverer sig. Og det formåede jeg ikke på det tidspunkt. Jeg kalder det min første fase, eller FASE 1.
En dag for nogle år siden kommenterede en ven mine billeder og sagde:
"Det er flotte fotografier du laver, men hvorfor er der aldrig mennesker på dem?"
Og det spørgsmål vækkede et eller andet i mig.
For han havde jo ret. Der var stort set aldrig mennesker på mine billeder. Så jeg begyndte at tænke på hvorfor der ikke var det. En snigende fornemmelse sagde mig at det var der ikke fordi jeg var genert og måske endda ikke rigtig turde engagere mig i mennesker!
Så jeg satte mig for at fotografere mennesker og opdagede derigennem genren "Street Photography." Og jeg lærte Henri Cartier Bresson, Krass Clement, Viggo Rivad og mange mange andre fotografer "at kende."
Jeg knoklede på gader og stræder og fandt ud af hvor svært det er at fotografere mennesker i deres miljø. Jeg opdagede hvor hurtig man skal være, hvor ekstremt opmærksom man skal være, for at få bare et nogenlunde seværdigt billede ud af det. Det er en disciplin jeg aldrig bliver færdig med og jeg siger ikke at jeg er blevet "en haj" til at lave "gade fotos", men jeg har lært at gøre det. Jeg kalder det min FASE 2.
I sommeren 2011 var jeg så heldig at støde ind i MAGNUM fotografen Jacob Aue Sobol.
Han ændrede ALT.
Eller rettere: Han fik defineret noget inden i mig, som jeg havde søgt efter længe.
Nærværet!
At turde!
At involvere sig!
"Du skal risikere noget Theo" sagde han.
"Fotograferer du en alkoholiker, skal du HELT tæt på ham, så du kan mærke duften fra hans ånde", sagde han.
Jacob sagde meget.
Og han havde ret.
Lige nu savner jeg at være sammen med ham.

Nå men, med eller uden Jacobs inspirerende menneske, så er jeg lige så stille på vej ind i FASE 3!
Med en dragende frygt, er jeg videre på min fotografiske rejse.

Ingen kommentarer: