fredag den 3. april 2009

Til skræk og advarsel :-)

Dette indlæg har intet med foto at gøre, men jeg kan ikke lade være med at lægge det op her.
Læs og lær :-)

-----------------

Vækkeuret ringer!

Den lille blide “vækkemelodi” baner sig vej ind i min hjerne og gør mig opmærksom på at klokken er 03:45.
Jeg skal op!
Ret hurtigt er jeg ude af fjerene og jeg lister, som så mange andre morgener, ud på toilettet. Morgenmanøvren foregår automatisk. Jeg har prøvet det så ofte.
Disse meget tidlige morgener kan være meget forskellige. Nogle gange er jeg meget træt, fordi jeg er kommet for sent i seng eller har sovet dårligt. Men denne morgen føler jeg mig udhvilet og klar.
Jeg nyder kaffen i køkkenet i det stille hus, mens jeg lige checker nyhederne på internettet for at se om vi kan forvente noget ud over det sædvanlige, på dagens vagt. Men Anders Fogh har ikke varslet en pressekonference og verden ser ud til at få sig en helt almindelig marts-morgen.
Jeg hygger mig faktisk denne morgen.
Klokken 04:15 bakker jeg den trofaste Polo ud af carporten og begiver mig på vej. Jeg kender turen og ved at det bliver “a Walk in the Park” med hensyn til trafik. Ingen køer eller voldsomme opbremsninger. Ingen trafikstress.
Poloen og jeg glider afsted på motorvejen.
Ingen problemer.
Ikke engang frost.

Foråret er på vej og jeg aner en svag lysstribe i horisonten. Solen ER faktisk på vej - lige så stille.
Hvor er det dog en god morgen.

Et af goderne ved morgenvagter er at der ALDRIG er problemer med at få en parkeringsplads i DR-BYEN. P-pladsen næsten smiler til mig og jeg hører mig selv fløjte en lille melodi, mens jeg trasker over pladsen for at komme ind i det store, fine hus.
Kort tid efter sidder jeg bænket foran mine skærme, med en kop varm kaffe. Jeg sender en god tanke til den producer der har haft aftenvagten. Han har været rigtig flink og gjort afviklingslisten HELT klar op til klokken 12.00!
Det ER en god morgen.

Jeg nyder stilheden i rummet, mens jeg venter på at min kollega skal dukke op 05:30. Jeg ved han har morgenbrød med og det bliver hyggeligt lige at spise en bid brød sammen med ham.

En skygge uden for vinduet afbryder harmonien.
Hvad er nu det?
Han er da ret tidligt på den?
Og skulle det ikke være Frank og ikke Morten?
Min skarpe morgenhjerne konkluderer hurtigt at Morten vist har lavet en ordentlig brøler og jeg møder ham med et smil i storrummet med et overbærende:
” Go´ morgen - tror du ikke du er stået lidt for tidligt op?”
Morten kigger på mig uden ord.
Så peger han på vagtlisten, der hænger på væggen.
Under mit navn, ved den12. marts 2009, står der: 1PA!
For den uindviede er der ikke noget særligt chokerende i den kombination af et tal og to bogstaver. Men for mig er det et chok og begyndelsen på en nedtur.
For “koden” på vagtskemaet betyder at jeg denne dag i marts er afsat til at have en producervagt på DR 1 med start kl…………..16!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg er nogle minutter ret stille og Morten er venlig ikke at hovere eller grine (ret meget), mens jeg forsøger at fordøje min fatale fejltagelse.
Det faktum at jeg er denne dag, den 12. marts 2009, er mødt 11 timer for tidligt, er næsten ikke til at bære!

I den endnu varme bil, på vej hjem, beslutter jeg at jeg må forsøge at skrive mig ud af krisen.
Der må grines, hoveres og kommenteres, mens jeg bøjer hovedet

Ingen kommentarer: